Przedstawiam Wam podstawową klasyfikacje produktu turystycznego:
- rzecz to wszystkie rzeczy materialne, najczęściej jest dodatkiem do innych produktów, są to m.in. przewodniki, mapy, sprzęt niezbędny podczas wyjazdu np. wiosła, pamiątki;
- usługa to pojedyncza usługa np. transportowa, noclegowa, gastronomiczna, przewodnicka;
- wydarzenie charakteryzuje się spójnością i określoną tematyką, występuje w ustalonym miejscu i czasie. Charakteryzuje się wyjątkowością, niezwykłością. Przykładem są: Dymarki Świętokrzyskie, Festiwal Słowian i Wikingów, Oktoberfest czy odbywający się w Iławie Międzynarodowy Festiwal Jazzu Tradycyjnego Old Jazz Meeting "Złota Tarka";
- impreza to zestaw kilku usług co najmniej muszą byc dwie usługi, które są oferowane przez organizatorów turystyki i agentów turystycznych. Przykładami są wycieczki, wczasy, rajdy;
- obiekt w nim występuje jedna, główna atrakcja, której mogą towarzyszyć dodatkowe usługi lub inne produkty. Ma charakter punktowy. W Polsce przykładem może być dąb Bartek, czy też zamek krzyżacki w Malborku;
- szlak składa się z wielu miejsc lub obiektów, które są powiązane jedną nadrzędną ideą. Zwykle połączone są one wyznaczoną i oznakowaną trasą. Wzdłuż szlaku można znaleźć różnorodną infrastrukturę turystyczną. Przykładami są: Szlak Orlich Gniazd, Szlak Piastowski, Szlak Kopernikowski;
- obszar to zdeterminowany obszar geograficzny, w którym znajdują się atrakcje turystyczne i usługi.
Wyrózniamy poziomy postrzegania produktu takie jak:
- istota produktu to wszystkie potrzeby nabywcy, które decydują o wyborze produktu. To podstawa tworzenia produktu. Jest to np. potrzeba wypoczynku, potrzeba spędzenia czasu z bliskimi poza miejscem zamieszkania;
- produkt rzeczywisty inaczej podstawowy to podstawowe składniki pakietu turystycznego takie jak posiłki, nocleg, transport. Pakiet usług, którą kupuje nabywca, aby zaspokoić swoje potrzeby;
- produkt poszerzony to wszystkie dodatkowe usługi oferowane przez touroperatora, które powodują, że produkt jest bardziej atrakcyjny i konkurencyjny.
Można także wyodrębnić:
- produkt potencjalny to elementy oferty, które mogą w przyszłości wejść w pakiet usług oferowany przez organizatora;
- produkt oczekiwany to zbiór cech i warunków, które oczekuje turysta nabywający dany produkt. Przykładowo turysta oczekuje, że w hotelu zostanie mu zapewnione mydło, ręcznik;
- produkt psychologiczny to wszystkie elementy, które zostaną w pamięci nabywcy po konsumpcji produktu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz