czwartek, 31 maja 2012

Produkt turystyczny

Produkt turystyczny to wszystkie dobra i usługi nabywane przez konsumenta w związku z wyjazdem ze stałego miejsca zamieszkania, miejsca, atrakcje turystyczne, infrastruktura.

Przedstawiam Wam podstawową klasyfikacje produktu turystycznego:
  • rzecz to wszystkie rzeczy materialne, najczęściej jest dodatkiem do innych produktów, są to m.in. przewodniki, mapy, sprzęt niezbędny podczas wyjazdu np. wiosła, pamiątki;
  • usługa to pojedyncza usługa np. transportowa, noclegowa, gastronomiczna, przewodnicka;
  • wydarzenie charakteryzuje się spójnością i określoną tematyką, występuje w ustalonym miejscu i czasie. Charakteryzuje się wyjątkowością, niezwykłością. Przykładem są: Dymarki Świętokrzyskie, Festiwal Słowian i Wikingów, Oktoberfest czy odbywający się w Iławie Międzynarodowy Festiwal Jazzu Tradycyjnego Old Jazz Meeting "Złota Tarka";
  • impreza to zestaw kilku usług co najmniej muszą byc dwie usługi, które są oferowane przez organizatorów turystyki i agentów turystycznych. Przykładami są wycieczki, wczasy, rajdy;
  • obiekt w nim występuje jedna, główna atrakcja, której mogą towarzyszyć dodatkowe usługi lub inne produkty. Ma charakter punktowy. W Polsce przykładem może być dąb Bartek, czy też zamek krzyżacki w Malborku;
  • szlak składa się z wielu miejsc lub obiektów, które są powiązane jedną nadrzędną ideą. Zwykle połączone są one wyznaczoną i oznakowaną trasą. Wzdłuż szlaku można znaleźć różnorodną infrastrukturę turystyczną. Przykładami są: Szlak Orlich Gniazd, Szlak Piastowski, Szlak Kopernikowski;
  • obszar to zdeterminowany obszar geograficzny, w którym znajdują się atrakcje turystyczne i usługi.

Wyrózniamy poziomy postrzegania produktu takie jak:
  • istota produktu to wszystkie potrzeby nabywcy, które decydują o wyborze produktu. To podstawa tworzenia produktu. Jest to np. potrzeba wypoczynku, potrzeba spędzenia czasu z bliskimi poza miejscem zamieszkania;
  • produkt rzeczywisty inaczej podstawowy to podstawowe składniki pakietu turystycznego takie jak posiłki, nocleg, transport. Pakiet usług, którą kupuje nabywca, aby zaspokoić swoje potrzeby;
  • produkt poszerzony to wszystkie dodatkowe usługi oferowane przez touroperatora, które powodują, że produkt jest bardziej atrakcyjny i konkurencyjny.

Można także wyodrębnić:
  • produkt potencjalny to elementy oferty, które mogą w przyszłości wejść w pakiet usług oferowany przez organizatora;
  • produkt oczekiwany to zbiór cech i warunków, które oczekuje turysta nabywający dany produkt. Przykładowo turysta oczekuje, że w hotelu zostanie mu zapewnione mydło, ręcznik;
  • produkt psychologiczny to wszystkie elementy, które zostaną w pamięci nabywcy po konsumpcji produktu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz